Blondinbella: The Author

Alltså... Jag har sagt till mig själv att jag ska sluta göra detta, men nej tyvärr. Jag måste bara få kommentera detta: Blondinbella ska ni skriva en chic lit-bok. QUÉ!? Hrm. Okej. Att tjejen är det närmaste superwoman man kan komma är väl ganska tydligt, och hon har inte bara tusen utan snarare hundrafemtiotvåtusen järn i elden på samma gång. Men att skriva en roman tar tid. Mycket tid. Det vet jag, inte för att jag är någon författare, men för att jag själv älskar både att läsa och skriva. Jag har nog ett tiotal noveller och "påbörjade romaner" som jag skrivit genom åren, främst under sommaren då tiden faktiskt finns där. Skrivandet är verkligen en hobby för mig, liksom läsandet, och jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att jag inte har tid att hålla på med dessa hobbies mer.

Men,
jag inser mina begränsningar, trots att jag tycker det är kul att skriva så förstår jag mycket väl att det krävs mer än att man tycker det är kul för att skriva en hel roman. Det krävs disciplin, det krävs research. Man kan inte bara skriva att huvudpersonen läser en speciellt program på ett specifikt universitet, om varken programmet eller universitetet faktiskt finns i verkligheten. Man kan inte hitta på ett samhälle, en semesterö eller en stad. För att kunna skriva en bra bok måste man ha underlag, halva jobbet är att läsa på om det man skriver om.
Och man kan inte bara skriva när man själv känner för det. För let´s face it: ibland har man världens jävla flow och skriver på sida efter sida, medan man andra perioder inte ens kan få ner en mening. Det är då självdisciplinen kommer in i bilden, det är då man måste skriva trots att man hellre skulle sitta i soffan och pilla sig i naveln. För du har väl tänkt att din bok ska komma ut det här seklet, Isabella?

BlondieBell skriver på sin blogg: "Huvudpersonen ska heta Sophie, det är mitt favoritnamn. Och så ska hon vara kring 20 år, läsa första året på juristlinjen och bo i en lägenhet i Stockholm .. "  Nämeen, en sån bok har vi inte läst innan! Förlåt, men jag kan riktigt se hur det sprudlar av författaridéer i hennes huvud nu, att visst skulle det sitta fint att även kunna lägga till författare på CV:et.

Bellabellabella, ka du få din bok utgiven får du nog tänka om lite, inse vilket jobb det är att skriva en bok och inte bara tro att det är "mer som en terapi för mig själv". Du måste ha en story som håller, en story som sticker ut från alla de resterande chic lit-böcker som publiceras varje år, det räcker inte med en historia om en överklasstjej som läser juridik. Så lätt är det inte att få sin bok utgiven, inte ens om man heter Blondinbella.


Kommentarer
Postat av: Nadine

Hmm, nej tjejen har nog inte riktigt koll på vad det faktiskt innebär att skriva en bok. Men vi fårväl se om hon klarar av det! :)



Sov så gott!

2009-02-16 @ 00:57:24
URL: http://nadine.blogg.se/
Postat av: Sara

Fin blogg ! :D

2009-02-16 @ 16:39:38
URL: http://sarafredrikson.blogg.se/
Postat av: Aino

Klockrent inlägg x) Blondinbella är verkligen för mycket ibland... Rätt ofta, faktiskt.



Fin blogg du har, föresten :D

2009-02-16 @ 16:40:04
URL: http://pickingthepieces.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hon är så patetisk.. Ingen kommer vilja sälja/köpa hennes bok.

2009-02-23 @ 08:47:08
URL: http://matildaostman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0