Vegetariskt inlägg

Åh, blir så trött. Hade skrivit hela inlägget, ganska långt, och så råkade jag komma åt knappen för 'förhandsvisa'... Fuck. Allt försvann. Tycker verkligen att det är något som blogg.se borde fixa, inläggen skall inte försvinna bara för man vill förhandsgranska det...

Anyway, jag skrev i alla fall att jag just ätit middag. Det blev soppa, milanese. Med kött i. =/ Så idag var jag tvungen att börja äta kött, både mamma och pappa är i stort set emot att jag inte äter kött och jag klarar inte att leva på sallad. Visst köpte pappa hem en påse vegetarisk färs häromveckan när vi skulle ha tacos, men utöver det har jag inte fått någon veggie-mat. Är lite besviken faktiskt. Jag är 16 år, och bestämmer jag mig för att inte äta kött tycker jag att jag kan bli respekterad för det. Men nej, tydligen inte. Jag hann ju bara vara det i drygt en månad, och jag själv hade inga problem med att inte äta kött, däremot verkade ett flertal personer i min omgivning ha det, av olika skäl. Så nu antar jag att jag får äta döda grisar igen.

Ska jag vara ärlig så kan jag säga att det faktiskt ska bli gott att äta den första skinmackan, på vörtbröd med senap på. Det är riktigt julkänsla det. Även om jag med all säkerhet kommer att tänka på hur den döda grisen, vars kött jag äter, säkert fick lida när den dog. Och korvar tänker jag då fan inte käka ändå.

Hur är er inställning till köttätande? Många vegetarianer där ute? Jag tycker det är coolt med vegatarianer och respekterar verkligen dem. Skulle vara kul att höra era åsikter kring detta, så skriv gärna ner ett par rader om vad ni tycker! =)

image446

Kommentarer
Postat av: Therese

Aj då, känsligt ämne men bra att du tar upp det! Jag är inte vegetarian men jag lämnar en åsikt i alla fall! :-)
Vi är gjorda för att äta kött, vi behöver det, vi har tänder till det men jag har absolut inget problem med att människor väljer bort kött, det är upp till dem! Även om jag har lika svårt att förstå det som de har att förstå att jag gillar kött! :-)
Det handlar om val och alla har rätt att välja själva!
Sedan kan man ju diskutera sättet de dör på men trots allt så finns det näringskedjan! Naturen är skapt på så vis! :-)
Ha det bra!

2007-12-06 @ 18:36:43
URL: http://therese4.blogg.se
Postat av: Gabriella

Jag är vegetarian (även -fisk) sedan snart 3 år tillbaka. Nu har jag dock bestämt mig för att på lördag när jag går ut med kompisar och äter ska jag äta kött. Tycker att det är så tråkigt att bara ha ett alternativ att välja på när man går ut och äter. Sen ska jag ju flytta hemifrån inom en snar framtid och då känns det mycket lättare (och billigare) att äta kött.

2007-12-06 @ 18:56:41
URL: http://www.crazydog.se/wordpress/
Postat av: S A N D R A

funderar på att bli vegetarian..

2007-12-06 @ 19:08:14
URL: http://sandr4.blogg.se
Postat av: Pernilla

Jag var vegeterian ett tag (åt fisk) men inte för sympati för djuren utan för att jag inte gillade kött...det var äckligt helt enkelt. Äter inte mycket kött nu heller utom kyckling och fisk...skulle gott kunna bli vegeterian igen då quorn och sojaprodukter är fantastiskt goda!

2007-12-06 @ 21:00:56
URL: http://pernilli.blogg.se
Postat av: Anonym

Att äta ekologiskt kött tycker jag är helt okej, då har djuren fått haft det bra varit ute mm. Och vi är ju trots allt rovdjur. Men att äta sjur som´aldrig fått se solljuset eller varit ute, djur som färdas i alldeles för trånga transporter, sjur som blir matatde med övergödningsmat är så otroligt fel. Att äta djur som har lidit i hela sitt liv igenom är så grymt och okänsligt. Vi borde avskaffa alla slaktmedoder som inte är humana.

2007-12-06 @ 22:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0