Söndag 23/12

God morgon ..! =)

Eller, god morgon, snarare 'goddag'. I alla fall för mig! Jag har varit uppe i två och en halv timma nu, och jag är riktigt nöjd med mig själv faktiskt. :) har hunnit med riktigt mycket. Vaknade som sagt vid halv tio, och trots att det såg ut att vara ganska ruskigt ute, lväldigt disigt/dimmigt och grått, så fick jag en väldig lust att ta en promenad. Så jag tog med mig Elsa och gick i fyrtio minuter, jätteskönt verkligen =) Pappa och bror sov fortfarande och mammi var på jobbet. Sen när jag kom hem satte jag på tvättmaskinen (för att hjälpa mamma lite:P) och hoppade in i duschen. Åt lite frukost och hängde upp tvätten, sedan ställde jag mig och gjorde julkola! Haha :P Fyfan vad jag kände mig som värsta husmoran.. :P Och sådär äckligt effektiv ni vet. Jaja, det var i alla fall skönt att få gjort lite grejor. Julkolan står ute på logen och stelnar nu, den ska vi ha ikväll på ppesittarkvällen (ja, jag vet att jag tjatar om uppesittarkvällen, men den är nästintill helig för mig.. :P). Pappa vaknade precis när jag stod och rörde som bäst i kolan, och sen när jag hade hällt upp den på plåten tänkte jag att, ja jag sätter lite plastfolie över så att inte mössen springer omkring i den (ute på vår loge finns det nämligen ibland små möss :S) Pappa bah "Nej Matilda, gör inte det" men såklart gjorde jag det iaf, för vem vill ha råttskit i kolan? Och vad hände då, jo hela plasthelvetet la sig i kolan.. =/ Haha, så jag fick stå där och droppa av kolan från plastfolien i typ en kvart.. Höhö, jag är nog ingen mästerkock kanske, men ändå..

Tänkte lägga in receptet på kolan, den är superlätt! Vem som helst kan göra den, den heter ju till och med "5-minuterskola". Rekommenderar verkligen att göra den tills ikväll, eller imon. =)

Du behöver:

100 gram smör/margarin
2 dl socker
4 msk vetemjöl
2 msk kakao
1 dl sirap

 
Ta fram en bakplåt, lägg på ett bakplåtspapper och droppa på lite olja som du penslar ut med en bakpensel
♥ Blanda i ingredienserna i en kastrull och låt koka upp (svag värme)
♥ Låt koka i 5 minuter så att den tjocknar lite och rör om samtidigt
♥ Häll ut smeten på plåten och justera lite i kanterna med en kniv så att smeten blir någorlunda fyrkantig
♥ Låt stelna och klipp/skär sedan i fyrkantiga bitar. Slå in dem i små bitar av t ex bakplåtspapper eller plast

Sådär, klart! :) Det lät väl inte så svårt? ;)


Kommentarer
Postat av: Linnea

Allt bra med dig idag? :)

2007-12-23 @ 12:41:13
URL: http://lillix.blogg.se
Postat av: Tobias

svar: hehe tack :) gillar också julkortet =)

2007-12-23 @ 12:43:51
URL: http://grymtroligperson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0