Snart, snart är det jul

Asså jesus kristus, jag har just insett att det är en vecka, observera en vecka kvar till julafton. Om exakt en vecka, är det uppesittarkväll, typ den heligaste dagen på året haha :P Nej, men det är en dag då traditioner verkligien inte för rubbas.

Om en vecka kommer jag sitta parkerad framför tv:n tillsammans med mor, far och bror. På bordet kommer det att vara uppdukat med knäck, kola, ischoklad, pepparkakor, lussebullar, choklad, clementiner och julmust. Bingolotten kommer finnas där, och granen kommer att stå där och lysa så fint. Julklapparna kommer att vara staplade under granen och med all säkerhet kommer min bror att ha tagit på sig sin tomtemössa. Rikard Olsson kommer att vara lika kärvänlig och skojfrisk som vanligt, och antagligen kommer någon av personerna i rimstugan 1. vara lite på örat, 2. byta kläder i varje paus, om inte oftare eller 3. ha så dåliga rim att jag till slut kommer att bygga upp en egen tävling för att komma på ett bättre rim. Hela familjen kommer att sitta på helspänn när de lottar ut bilarna, resorna och de andra högvinsterna, och vi kommer att beklaga oss lika högt som vanligt när det visar sig att det faktiskt inte var vi som vann den där V70:n.
Jag kommer att vara jättetrött vid halv-tolv-tiden, men ändå tvinga mig själv att se klart på Binoglotto, för hålla, det är ju tradition. När det väl är slut, så kommer vi att säga gonatt och gå och lägga oss, och innan jag går in i mitt rum kommer jag att ta en titt i julstrumpan som hänger på dörren för att se att där inte ligger nåt paket än. Minutrarna innan jag somnar kommer att vara galet härliga, känslorna kommer att vara en blandning av förväntan, glädje och nostalgi. Ja, så kommer det att vara.

Jag är ingen jättekonservativ människa eller någon förespråkare för att man ska hålla på alla traditioner, men jul är familjens högtid, så är det bara. Och visst är det skönt att någon gång bara få göra som man alltid ha gjort? Slippa behöva välja mellan familjen och vännerna, att bara kunna konstatera att man inte har något val, att man heller inte egentligen vill ha något val. Just den tiden. Så är det i alla fall för mig.


Kommentarer
Postat av: elli

svar: 149 kronor, dett biliga :D

2007-12-16 @ 20:44:31
URL: http://ellinorak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0